SZKOŁA TWÓRCZEGO MYŚLENIA dla 7-9 latków
Kangurowa Szkoła Porozumiewania
i Kangurowa Galeria Sztuki
wiek uczestników:
7-9 lat (I-III klasa)
częstotliwość zajęć:
raz w tygodniu
czas trwania zajęć:
90 minut
ilość spotkań:
32
ważne informacje:
wspomaganie samoświadomości i, rozwój twórczych umiejętności i samodzielności w działaniu, szkoła współpracy
Program skoncentrowany jest wokół tematu komunikacji międzyludzkiej. Choć to może poważnie brzmi, to tak na prawdę chodzi o sprawę zasadniczą: jak porozumiewają się między sobą ludzie? Przecież ze szkoły wiemy już, że są wyrazy, ale też zdania i pytania. Wiemy też, że języków jest więcej niż tylko jeden. A co z mową gestów, z pismem, z rozumieniem się bez słów, z SMS-ami i listami e-mailowymi? Pora te wszystkie informacje uporządkować. A przy okazji spróbować odpowiedzieć sobie na wiele nurtujących nas pytań: Czy ludzie zawsze mówią to, co chcą powiedzieć ? Co to są szyfry i po co się je stosuje? Jak pisze się lepiej - piórem, czy na komputerze? A może patykiem, albo palcem na szkle? A także: jak ludzie porozumiewają się na odległość, skąd wiemy, co ktoś miał na myśli i dlaczego jedni mówią normalnie, a inni piszą dziwne wiersze, albo malują obrazy?
Uczestnicy zostaną postawieni przed nie lada zadaniem na początku naszego kangurowego roku - poczują się, jak prawdziwi rozbitkowie na bezludnej wyspie i będą musieli wypróbować różne formy współpracy. Nie będą zupełnie bezradni, będziemy przecież korzystać ze zdolności do twórczego myślenia, aby poradzić sobie nie tylko na wyspie, ale i na naszych kolejnych zajęciach.
Podczas kolejnych tygodni dowiemy się nieco więcej o języku gestów i min, a także o emocjach, które za nimi stoją. Na tych zajęciach, poza celami typowo twórczymi, postaramy się zwracać uwagę dzieci na różnorakie sposoby porozumiewania się, uczyć czytania języka gestów i mimiki, wzbogacać ich potrzebę prowadzenia dialogu z innymi.
W tym szerokim kręgu tematycznym znajdzie się również okazja do poznawania i zgłębiania różnego rodzaju słów – zastanowimy się na przykład jakie słowa są przestarzałe a jakie lubią zimę, słowa rymujące się i zaszyfrowane, lub ukryte w rebusach. Weźmiemy na warsztat przysłowia - nie tylko po to, by je przypomnieć i odświeżyć, ale też, by twórczo zastanowić się nad ich pochodzeniem, znaczeniem, a także by stworzyć nowe i własne. Taka twórcza zabawa z wyrazami i zdaniami ma na celu uwrażliwienie dzieci na ciekawość i wieloaspektowość języka, którym się posługują.
Zajmiemy się Sztuką, tą pisaną przez duże "S", by pokazać dzieciom, że tworzyć można na bardzo różne sposoby i nie koniecznie trzeba mieć do tego wybitny talent Staniemy się wszyscy uczniami w szkole malarstwa. Przez kilka tygodni będziemy śledzić twórczość największych artystów, aby potem przekształcać ich pomysły i wykorzystywać nasze twórcze skojarzenia z ich dziełami do własnej twórczości malarskiej i rzeźbiarskiej. Wejdziemy do ciemnej jaskini aby odkrywać pierwotne rysunki, ale także docenimy sztukę nowoczesną i abstrakcyjną. Spróbujemy dokonać rzeczy niemożliwej i stworzyć obraz, który nie przypomina niczego. Zgromadzimy pokaźną kolekcję naszych dzieł, aby stać się bohaterami prawdziwego wernisażu.