TWÓRCZE ZABAWY ROZWIJAJĄCE dla 4 latków
Właściwości przedmiotów i zjawisk
wiek uczestników:
4 lata
częstotliwość zajęć:
raz w tygodniu
czas trwania zajęć:
90 minut
ilość spotkań:
32 spotkania
Przykładowe myśli przewodnie spotkań:
- Kosmiczne podróże
- Kolorowy misz-masz
- Części ciała
- Mistrzostwa w Łamigłówkach
- Środki Lokomocji
Właściwości przedmiotów i zjawisk
Spotkania grupy 4-latków zaczynamy od zajęć wprowadzających - oswajających dzieci z nowym miejscem i prowadzącymi oraz nową grupą rówieśników. Dzieci poznają się nawzajem w trakcie cyklu zabaw integracyjnych i wymagających prostej współpracy w grupie. Jest to wyraźne przejście od sposobu pracy grupy 3-latków (obok siebie) do funkcjonowania dzieci 4-letnich, w którym coraz ważniejsze są kontakty społeczne. Dzieci są zachęcanie do wspólnych zabaw przed i w czasie zajęć, do inicjowania i organizowania sobie takich zabaw w sposób spontaniczny.
Podczas zajęć z czterolatkami w szczególny sposób stawiamy na to, aby dzieci miały możliwość doświadczania i eksperymentowania. W naszych zabawach biorą więc udział wszystkie zmysły. Wszystkiego (w bezpieczny sposób) można dotknąć. Zajęcia są więc w 100% praktyczne i dla dzieci bardzo interesujące.
Staramy się, aby czterolatek za naszym pośrednictwem poznawał świat wielowymiarowo. Na każdych zajęciach dzieci mają też możliwość skorzystania z własnej wiedzy przyniesionej na zajęcia, nauczyć się od siebie nawzajem, ale przede wszystkim zaobserwować, doświadczyć odczuć...
Roczny cykl zajęć został tak zaplanowany, aby w wesołej zabawie:
- pokazywać dzieciom siłę wyobraźni i własnych twórczych pomysłów
- jak najlepiej wzmacniać i kształcić spostrzegawczość i wrażliwość na różnorodność otaczającego nas świata
- doskonalić zdolność dostrzegania, rozróżniania, nazywania kolorów, kształtów, figur
- wspomagać dobrą orientację w schemacie ciała i używanie zmysłów
- pomagać twórczo korzystać z otaczającego świata
- wprowadzać dzieci w podstawowe zasady rządzące życiem społecznym oraz pokazywać i ćwiczyć ważne i przydatne społecznie umiejętności
- dawać wiele okazji do nauki samodzielności i doskonalenia umiejętności manualnych
- ćwiczyć w zabawach koncentrację uwagi, pamięć, umiejętności: dokonywania skojarzeń, rozwiązywania prostych zadań logicznych, budowania jasnych i sensownych wypowiedzi.
Dla dzieci oznacza to zawsze dużo ciekawej, wesołej, mądrej i różnorodnej zabawy.