Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna ryzyka dysleksji

Diagnozę psychologiczno-pedagogiczną ryzyka dysleksji przeprowadza się na etapie wczesnoszkolnym edukacji (I-III klasa). Badanie ma celu sprawdzenie jakie jest podłoże trudności w nauce oraz jak pomóc uczniowi w nabywaniu umiejętności czytania, pisania lub liczenia. W trakcie badania określa się również dobre obszary funkcjonowania ucznia, jego zainteresowania oraz mocne strony.

Diagnozę warto przeprowadzić u ucznia, u którego rodzic/nauczyciel zauważył:

  • trudności w nabywaniu umiejętności czytania, pisania i/lub liczenia,
  • trudności z koncentracją i zapamiętywaniem np. wierszyków, krótkich tekstów,
  • wolniejsze tempo pracy, nabywania umiejętności szkolnych,
  • rozbieżności między możliwościami, osiągnięciami ucznia a jego wynikami w uczeniu się.

Diagnoza ryzyka dysleksji kończy się wydaniem opinii o występujących trudnościach i ich przyczynach wraz z zaleceniami do pracy z dzieckiem w szkole i w domu. Jeśli trudności w uczeniu utrzymują się mimo podjętych działań korekcyjno-kompensacyjnych można dopiero wtedy jednoznacznie zdiagnozować dysleksję i wystawić uczniowi opinię o dostosowaniu warunków egzaminacyjnych do trudności ucznia. Taką opinię wystawia się po kontrolnym badaniu psychologiczno-pedagogicznym w Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ilość spotkań z uzależniona jest od indywidualnych możliwości ucznia (min. ilość spotkań 2 x 90 min.)